بررسی نگرش دانشجویان نسبت به تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاههای شرق استان گلستان |
کد مقاله : 1005-TAGHRIB |
نویسندگان |
عباس خسروی *1، امیر پورشاهرودی2 1دانشگاه فرهنگیان 2دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی |
چکیده مقاله |
چکیده تقریب بین مذاهب اسلامی دعوتی بر پایه علم و استدلال و دارای رویکردی اصلاحی است. و یکی از مباحث مهم اخلاق کاربردی – که امروزه جامعه اسلامی را به چالش فرا خوانده – مسئله چگونگی رفتار و ارتباط با پیروان دیگر ادیان و مذاهب است. ضرورت پایبندى به اصول و مبانى «تقریب بین مذاهب اسلامى» و لزوم فعالیت و تلاش درراه مصالح امت و التزام به وحدت و همبستگى اسلامى از بدیهیات کتاب و سنت و موردنظرشارع مقدس و سفارش ائمه(ع) مىباشد. گرچه متأسفانه صدها سال اختلاف و نزاع فرقه اى و دسیسههاى استعمارى آسمان برادرى بین مسلمانان را تیره و غبارآلودکرده است. هدف از مقاله حاضر بررسی نگرش دانشجویان به تقریب مذاهب اسلامی است. و نگرش دانشجویان در سه بعد عناصر ادراکی، ارزشیابانه و رفتاری مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاههای شرق استان گلستان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که بر اساس جدول مورگان تعداد 373 نفر به روش نمونهگیری سهمیهای به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. این پژوهش به شیوه پیمایشی با تکنیک گردآوری اطلاعات به روش پرسشنامهای انجام شد. نتایج نشان دادند وجود ارتباط مستقیم و معنیدار بین متغیرهای دینداری و مقطع تحصیلی بر نگرش دانشجویان به تقریب مذاهب اسلامی وجود دارد. |
کلیدواژه ها |
کلید واژهها: تقریب مذاهب، نگرش، شیعه، اهل سنت. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |