جستاری پیرامون مسئله تقریب‌مذاهب در دانشگاه فرهنگیان؛ ضرورت‌ها و مؤلفه‌ها
کد مقاله : 1007-TAGHRIB
نویسندگان
بهنام عباسی اول1، مسعود طالبی مقدم *2، مریم عباسی اول3
1مدیرگروه معارف و تربیت اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران
2دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه قرآن و حدیث قم
3دکترای فقه و حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربیت حیدریه
چکیده مقاله
مسئله تقریب‌مذاهب از اساسی‌ترین گفتمان‌های استراتژیک در نظام فکری اسلام است. بر اساس این گفتمان، تلاش برای شناسایی اشتراکات و همسانی‌ها و هم‌سخنی‌ها در میان مذاهب اسلامی و ایجاد مؤانست و تآلیف و تآخی و تفاهم هرچه بیشتر در پرتو آن اشتراکات، حقیقت و هویت تقریب مذاهب را می‌سازد. از مهمترین ابزارها برای توفیق در امر تقریب‌مذاهب، توضیح و تفسیر مباحث اعتقادی، عبادی و اخلاقی با جهت-گیری آشکار نمودن اشتراکات یا لایه های اشتراکی موجود در آنها است. پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه-ای، به دنبال تبیین مسئله تقریب‌مذاهب در دانشگاه فرهنگیان با پیمایش دو اصل ضرورت‌شناسی این مسئله و ارائه مؤلفه‌های تقریب‌مذاهب در دانشگاه‌های فرهنگیان است. یافته‌های این پژوهش حاکی از این است که شناساندن دقیق و صحیح مذاهب، برگزاری گفتگوهای سازنده و مناظرات عقلانی، ترویج برقراری روابط اخلا‌‌ق‌منشانه در میان مذاهب، ترویج خردورزی و آزاداندیشی، عدم تکفیر مخالفین و تحمل عقاید دیگران؛ از مهمترین مؤلفه‌های تقریب‌مذاهب در دانشگاه‌های فرهنگیان است که با توجه به هویت و نقش محوری این دانشگاه‌ها در تربیت معلمین تراز با اندیشه معنوی و متناسب با الگوی دین مبین اسلام و ترسیم جامعه آرمانی انقلاب اسلامی؛ ضروری است این مهم با در نظر گرفتن مولفه‌های مذکور، جزو دغدغه‌ها‌ و اهداف این دانشگاه قرار گیرد.
کلیدواژه ها
تقریب مذاهب، اسلام، دانشگاه فرهنگیان، تعلیم‌و‌تربیت، ضرورت‌ها، مؤلفه‌ها.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی