تأثیر جهانی تقریب بر تعلیم وتربیت اسلامی با تاکیدبر نقش نخبگان دینی وحوزه های علمیه «برمبنای رهنمودهای امامین انقلاب» |
کد مقاله : 1009-TAGHRIB |
نویسندگان |
بهرام دردی گری * گرگان |
چکیده مقاله |
مقدمه و بیان مساله:. همچنان که امام خمینی(ره)، بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر فرزانه انقلاب، بر رسالت جهانی حوزه های علمیه تأکید دارند. حضور حوزه های علمیه در محیط های تقریبی و وحدت جهان اسلام، ورود به محیطهای متلاطم و پیچیده است، حوزه های علمیه جهت تحقق آرمان خود برقراری نظام جهان شمول اسلام، تشکیل امت واحده ی جهانی در سراسر گیتی باپیشوایی صالحان و مستضعفان، با تبلور ارزشهای اسلامی در زندگی بشر، آزادی کامل انسان از انواع قیدها، اسارتها فکری، زائد، مخرب، پایان مناقشه ها و رفع مخاصمات، تأمین ثبات، آرامش، امنیت در جوامع نیازمند حضوری توانمند در سطح ملی و فراملی است. روش پژوهش: تحقیق حاضر براساس هدف ،از نوع تحقیقات کاربردی وبنیادی است وبه لحاظ ماهیت و روش ،از نوع تحقیقات توصیفی-تحلیلی با تاکید بر توصیفی/تاریخی است. نتایج: از جمله نتایج و دستاوردهای پژوهش حاضر میتوان به ارائه الگوی متقابل وحدت- گفتگوبا تاکید بر نقش حوزه های علمیه اشاره کرد. در این مدل، چنان که بدان اشاره شد، پرداختن به ضرورت وحدت و موانعی که مانع وحدت میان مذاهب اسلامی میشود، میتواند به عنوان پایه و اساس گفتگوی بین مذاهب مورد توجه قرار گیرد. کاربرد و آثار: اگر حوزه های علمیه با نگرش تمدنی امام راحل همراه نشوند، مساله تقریب و وحدت جلو نخواهد رفت. مساله ای که خاستگاه مذهبی دارد را باید مبلغان دین تبلیغ کنند. از همین رو ترویج گفتمان وحدت وتقریب در بدنه حوزوی از مهمترین و با اولویت ترین اقدامات مربوطه است.. |
کلیدواژه ها |
"حوزه های علمیه "،"وحدت"،"آثار"،"جهان اسلام". |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |