نقش مراکز آموزشی جهان اسلام در تقریب مذاهب اسلامی
کد مقاله : 1034-TAGHRIB
نویسندگان
سمیرا حسن زاده *
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
یکی از راه‌های قدرتمندی اسلام، وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی و همدلی مسلمانان است. با توجه به اهمیت همبستگی مسلمانان در اتحاد و یکدستی مردمان کشور باید مراکز آموزشی جهان اسلام از تقریب مذاهب بهره گیرد. پژوهش حاضر با هدف عامل همبستگی مسلمانان انجام شد. روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیل محتوی که شامل مراحل: تعریف واحد تحلیل (پاراگراف)، کاهش داده‌ها، استفاده از نظام مقوله‌بندی قیاسی، اصلاح نظام مقوله‌بندی و یک طرح‌ کدگذاری قیاسی بر اساس داده‌ها و ارائه گزارش از داده‌های کیفی بوده است. حوزه پژوهش در این مطالعه، شامل کلیه کتب، منابع و مکتوبات چاپی و دیجیتالی ‌در دسترس و مقالات پیرامون هدف بایسته‌های تربیتی و فرهنگی در برنامه درسی آموزش‌های مجازی می‌باشد. برای استخراج پارگراف‌های مرتبط، از شیوه‌ فیش‌برداری از ‌کتب ‌و منابع استفاده گردیده است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات کدگذاری موضوعی بوده‌ که طی‌ سه مرحله‌ کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که برای تقریب مذاهب در مراکز آموزشی باید به برنامه درسی و منابع فقه، نقش مدرس و معلم و عالمان دینی، تکیه بر قرآن و احادیث توجه داشته ‌باشد. لذا آگاه‌سازی مراکز آموزشی جهت نائل‌شدن به نتایج فوق‌الذکر پیشنهاد می‌گردد.
کلیدواژه ها
مراکز آموزشی ، جهان اسلام ، تقریب مذاهب اسلامی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی